HÅndlavet pagaj i træ

Sådan bliver pagajen til

Træ er et vidunderligt materiale. Smukt når det står med grønne blade, eller pudret med hvid sne. Til gavn for os alle, når det producerer ilt, og til slut i sit liv som byggemateriale eller CO2-neutral brændsel. På denne side kan du få et indtryk af processen bag mine pagajer. Hver pagaj bliver fremstillet individuelt og med brug af håndværktøj og øjemål. 

Det er med til at gøre hver enkelt pagaj unik. Jeg bygger dog alle mine pagajer efter samme, gamle grønlandske metoder. Forskellen mellem de enkelte pagajer finder du i de små variationer i mønster, som giver den enkelte pagaj sit helt eget særpræg.


Cedertræ

UDVÆLGELSE AF TRÆ

Jeg anvender fortrinsvis rød ceder (WRC) og gul ceder fra Alaska (YAC). Til kanterne bruger jeg hårdttræ - primært ask, sibirsk lærk og eg. Rød ceder udmærker sig ved at være let og samtidig smukt at se på. Gul ceder er stærkt og sejt. Som en bonus dufter begge træsorter fantastisk under forarbejdningen, og tilsammen giver de mig altid associationer til cigarkasser, blyanter og citrus.

Når jeg modtager træet fra savværket, får det lov til at ligge og tørre i nogle måneder. På den måde kan træet tørre, indtil det har fået en optimal restfugtighed, og det giver mig desuden mulighed for at sortere skævvredne stykker fra.


havkajak pagaj træ

FORMGIVNING

Når træet er klar til det, kan jeg så småt begynde at forme det. Jeg saver og høvler det til de former, der tilsammen skal udgøre pagajen, og giver det herefter lov til at tørre nogle måneder endnu. På den måde kan jeg hele tiden følge træet i tørringstiden og nøje udvælge de stykker, der bliver sat sammen til den enkelte pagaj. Først når træet har været igennem de to tørringsperioder, limer jeg træstykkerne sammen og bearbejder dem endeligt. Når en pagaj er færdig, består den af 13 til 19 stykker træ.


Kajak pagaj carbon

BEHANDLING AF pagajens OVERFLADE

Jeg forstærker langt de fleste af mine pagajer med kanter. På den måde holder pagajen bedre til dagligdagens stød og får samtidig tilføjet en æstetisk detalje. Jeg udfører forstærkningen med hårdttræ på kanterne og et stykke på spidsen af pagajen. Det giver mulighed for, at du selv kan slibe eller snitte enderne, hvis pagajen får nogle småskader.

Jeg imprægnerer mine pagajer med en olie efter egen recept. Den består primært af linolie blandet op med kanaubavoks, som jeg behandler den enkelte pagaj med op til 10 gange med 3 forskellige blandinger. Blandingen af olie og kanaubavoks giver pagajen en vandtæt og behagelig, varm overflade. Den bliver aldrig glat - heller ikke når den er våd -  og det betyder ordentlige arbejdsbetingelser for dine hænder.


VEDLIGEHOLDELSE AF DIN PAGAJ

Hvis du synes, din pagaj begynder at se kedelig ud eller ikke er så rar at holde på, som da den var ny, skal du blot gnide den med en klud med linolie. Hvis du opvarmer olien forsigtigt til 50-60 grader, trænger den bedre ind i træet. 

Husk i øvrigt at opbevare kluden med olie i en metaldåse med tætsluttende metallåg eller brænd den efter brug. Den kan nemt selvantænde. Mangler du en olie/voks-blanding, kan du købe en hos mig ved at skrive eller ringe til mig. Du finder mine kontaktoplysninger på denne side.

carbonpagaj