Sådan bruger du din grønlænderpagaj

Når du ror med en grønlænderpagaj første gang, vil du finde ud af, at det handler om mere og andet end kræfter at komme fremad. Det handler om præcision.

Den rette teknik har nemlig stor betydning for din fornemmelse af at komme fremad uden brug af unødvendigt mange kræfter og for din rooplevelse i det hele taget.

Derfor vil jeg på denne side give dig inspiration til, hvordan du kommer godt i gang med at bruge din grønlænderpagaj. Hvis du får lyst til at læse en detaljeret beskrivelse af, hvordan du bruger pagajen korrekt, kan jeg varmt anbefale Björn Thomassons guide.

Hold pagajen i den rette vinkel

Hold pagajen med bøjede albuer, så underarmen er parallel med dækket. Når du tager et rotag med din grønlænderpagaj, sørger det ovale håndtag for, at pagajens overkant peger 10-15 grader fremefter. Det har den fordel, at du undgår wobbling, og at bladet kommer lydløst ned i og op af vandet.

Den optimale vinkel får du også, når dit rotag – fra løft og isætning, til løft igen – danner en flad oval set fra siden.

Dit første rotag med pagajen

Hvis din pagaj har en rund og en flad side, skal du starte med at bruge den runde side.

Når du er klar til et rotag, sætter du bladet i så langt fremme, du kan nå. Og med et behersket men bestemt tag trækker du nu så langt bagud, som du kan. Samtidigt drejer du din overkrop, så skulderaksen er parallel med pagajens håndtag. På den måde kan du drage fuld nytte af din muskelkraft.

Når pagajen er ført helt bagud, sætter du det modsatte blad i vandet så langt fremme som muligt og gentager processen.

Fodarbejde

Al kraften fra dit rotag skal du kanalisere ned i foden i den side, du ror. På den måde overfører du kraften til din kajak via fodhvileren og får en rolig, fremadrettet bevægelse.

Når du første gang ror med en grønlænderpagaj, vil du opleve, at du ror med en højere kadence. Når du så har roet nogle kilometer – og når du har vænnet dig til pagajen og har koncentreret dig om din rostilling og teknik – vil du opdage, at du bliver bedre og bedre til at få pagajen til at stå stille i vandet.

Din kadence bliver næsten den samme som for en almindelig pagaj eller en vingepagaj.

Når du er blevet dus med din pagaj

Nu skal du til at bruge den flade side. Du gør nøjagtig det samme, som når du bruger den runde side, men du har nu så meget kontrol over pagajen, at dens lidt anderledes gang i vandet ikke volder dig problemer. Den flade side giver dig en smule mere kraft og en afveksling i rorytmen, når du skifter mellem de to sider.

Når du har roet nogle få timer, kan du begynde at eksperimentere med, hvor meget ekstra kraft du kan overføre til pagajen uden at afgive en lyd. Måske skal du ændre vinklen på dit greb en anelse – det er nu, det handler om finjustering.

Når du ror lydløst og uden at lave meget uro i vandet, har du fundet fidusen.

Undgå at spilde dine kræfter, når du ror

Jeg oplever tit, at rigtig mange roere bruger unødvendigt mange kræfter på at ro, uden at de kommer hurtigere frem. De flytter ganske enkelt for meget vand og glemmer, at en kajak er træg.

De fleste kajakker har en teoretisk maksimal hastighed på 10-15 kilometer i timen. I praksis ror de fleste 4-7 kilometer i timen – afhængigt af kajakkens længde, vind, strøm, bølger og roerens styrke, energi og humør.

Da kajakken ikke kan accelerere som en italiensk sportsvogn, kan det altså ikke betale sig, at prøve at få kajakken til at spurte frem.

Er du i tvivl, om du bruger for mange kræfter?

Så prøv at kigge på spidsen af din pagaj. Former den et hul i vandet? Danner den mange hvirvler og skum? Eller oplever du, at din pagaj bøjer meget og er urolig under rotaget? Det kan være tegn på, at du spilder dine kræfter.

Det kræver ro i krop og sjæl, når du ror i din kajak. I hvert fald hvis du vil ro langt uden at gå kold. Det er her, grønlænderpagajen viser sin styrke. En almindelig pagaj har et alt for stort areal for langt væk fra kajakkens centerlinje. En roer kommer derfor let til at bruge unødvendigt mange kræfter på at flytte vand og lave hvirvler.

Grønlænderpagajen har derimod sit arbejdsareal fordelt jævnt over det meste af sin længde. Det giver roeren en rolig oplevelse med den samme fart. Hvis du vil op i fart, handler det derfor om at accelerere i et stille og roligt tempo uden anstrengelser, vandsprøjt og vandpjaskeri. Så skal du nok nå frem til dit mål på samme tid og mindre udmattet.

Du finder udvalget af mine pagajer her
Wood paddle

Gram Kajak

Præstekravevej 28
Studstrup
8541 Skødstrup
Danmark

Tlf: +45  40 26 83 29
E-mail: [email protected]

CVR: 32002285